2015. április 26., vasárnap

Karancs-Medves 50km, 2121m, 11 óra

Mátrabérc utáni levezetésként és még mindig a Kinizsire készülve elindultunk a Karancs-Medves TT-n. Én Gáborral és Quimby kutyával az 50 km-es (2121m szint), a lányok (a 11 éves Eszter lányom, Kriszti unokatesóm és barátnője, Judit) pedig a 35-ön, ami amúgy 37.4 km-t és 1576m szintemelkedést takar.
A somoskői vár tövében szálltunk meg egy panzióban, este még megnéztük a várat, a bazaltorgonát és bazaltmezőt a vár szlovák oldalán. Bőséges vacsora a határ túloldalán, fekvés időben.
Reggel 8 előtt értünk Salgótarjánba, regisztráltunk és együtt vágtunk neki a távnak. A lányoktól az első ellenőrzőpontnál elbúcsúztunk és mi kisebb kerülővel vettük be a Karancsot. Ezúttal kényelmesebbre vettük, a 729 méteres csúcson a kilátóba is felmentünk. Innen meredeken vissza Tarjánba, a Határ kocsmánál összefutunk Eszterékkel, üdítő, sör és együtt indulunk tovább, talán egy kilométert teszünk meg közösen, ők Eresztvény felé, mi Salgó vára felé folytatjuk (nem tévesztendő össze Salgóvárral). A várban volt idő szétnézni, enni, Eresztvény felé ereszkedve ismét találkozunk a lányokkal, Eszter megnyugtatóan jól bírja. Eresztvényen nyársas kenyér (sült szalonna zsírjával áztatott hagymás kenyér), hideg kóla és víz, itt el tudtam volna tölteni még több időt :) Innen viszonylag sík szakaszok, a somoskői várhoz azért még felkapaszkodunk, innen a Medves fennsíkon viszonylag monoton menetelés, az idő és kilátás innen is gyönyörű. Egy idő után vissza az erdőbe, újabb túrázókkal ismerkedünk, de kilátóhelyek hiányában lendítünk picit az átlagunkon. Ezen a túrán végre tényleg oda akartam figyelni a frissítésre, ennek 100 km-en lesz igazán jelentősége; a szendvicseket és gyümölcsöket már korábban elfogyasztottam, a 38 km-nél lévő ellenőrzőponton az utolsó csokit és magokat is magamba nyomtam, a túratársak nagyon ijesztgettek a Somlyóra és Pécskőre vezető kaptatókkal, így feltöltődve folytathattuk. Pár kilométerrel a cél előtt még volt erőnk kis kitérőt tenni és kimenni a Pécskőre, nem bántuk meg, zavartalan körpanoráma a jutalom, gyakorlatilag az egész útvonal belátható volt. 11 óra után érkeztünk vissza a Galcsik fogadóba, érem, palacsinta, sör, pihi.
Jól ment, klassz volt így, hogy nem sajnáltuk az időt a kilátókra, várakra, fotózásra, a TT jellege kimerült abban, hogy a megállások között rendesen nyomtuk. A szintemelkedés arányaiban közelít a Mátrabérchez, a terep viszont könnyebb, a Mátrában a meredek lejtők sokkal inkább megterhelőek. Gyönyörű tájakon túrázhattunk, korábban nem jártunk erre, mindenkit lenyűgözött a környezet, van látnivaló a Mátrától északra is!
Ami számomra a legnagyobb élmény szombatról, az Eszter lányom teljesítménye. Egy apróbb eltévedés miatt bő 38 km-t mentek 9:25 alatt kb. 2 óra állásidővel (5km/h feletti átlagot hoztak a pihenők nélkül). Semmi baja, még a végén is tudott szaladgálni, se fájdalmai, se vízhólyag csak fáradtság. Itthon dimbes-dombos terepen szokott hetente 2-3-szor futni, újabban 5-6 km-t, mellette heti kétszer röpi és általában gyalog jár iskolába, ennyi. Az edzettség tehát megvan, de egy 10 órás meneteléshez nem elég, ha rendben az ember pulzusa és bírják az izmai, itt fejben is ott kell lenni, ami nem semmi egy 11 éves kislánytól!

Somoskői vár, Eszter, háttérben Salgó vára
 Medves fennsík, Salgó vára, Karancs a somoskői várból
 Egymagasan
Eszter a bazaltömlésen
 Bazaltorgona

Bazaltmező
 Kráterek fent is

A túra a kálváriával kezdődik, Eszter vezeti a libasort

2 hete a Mátrabércen még elég kopár volt minden, mostanra kitavaszodott

Túrakutya
 Mindig a sárga úton...
 38-nál zoknicsere...

...chilis futózoknira. A túrazokni jobb, de erre a 12 km-re megfelelt.
Kipróbáltam a botot, azt hiszem veszek túrabotokat.